Guess who did the Crime?

Facial Composite Game / Juego del retrato hablado

Guess who did the crime?: The Facial Composite Game - InVisible Culture: An Electronic Journal for Visual Culture (IVC)

Facial composites represent a way of categorizing criminals. Police have used this instrument to classify several different profiles. These drawings constitute the imagined appearance of the criminal: the homeless, drug addicts, sex workers, immigrants, the mentally ill, among others. This biased portrayal of the criminal assists in the prosecution of countless innocent suspects. This piece operates under the assumption that profiling is a strategy used by both by the police and by the players in the popular children's game, Guess Who?

In this iteration of the game I contextualize the police strategie discussed above, using the game board and the mechanics of Guess Who? to reveal how the penal system has imagined the figure of the criminal. The proposed piece reimagines the board. The cartoon characters of the original game are replaced with facial composites taken from real police reports use by the NYPD. Taking turns, each player formulates a series of questions in an effort to identify the criminal who is hiding among the characters on the board.

In the traditional version of Guess Who? we formulate questions casually because there is nothing at stake for the characters. They are simply caricatures. In real life, however, an attempt at identifying a suspect based on their physical appearance, gives way to harmful biases and can become a way of targeting innocent people. The new iteration of the game seeks to model real-life repercussions. Instead of being neutral players, the participants of Guess who did the crime? take on the role of informants. This piece reframes the mechanics of the game through a problematic practice of police interrogation: Facial Composites.

 

Los retratos hablados representan una forma de categorizar criminales. La policía ha usado este instrumento para clasificar diferentes perfiles. Estos dibujos constituyen la apariencia imaginaria del criminal: vagabundos, drogadictos, prostitutas, inmigrantes, enfermos mentales, entre otros. Este retrato sesgado del criminal ha asistido en la persecución de sospechosos inocentes. Esta pieza opera bajo el entendido de que el perfilamiento es una estrategia usada por la policía y por los jugadores del popular juego para niños: Guess Who?

En esta versión contextualizo las estrategias usadas por la policía a través del tablero y las mecánicas del juego Guess Who? con el objetivo de revelar cómo el sistema penal ha imaginado la figura del criminal. La pieza propuesta re-imagina un nuevo tablero. Los personajes del juego original son reemplazados por los retratos de criminales tomados de denuncias reales usados por la policía de Nueva York. Tomando turnos, cada jugador formula una serie de preguntas con el fin de identificar al criminal que se esconde entre otros personajes.

En la versión tradicional de Guess Who? formulamos preguntas de forma casual porque realmente no hay nada en juego. Los personajes son solo caricaturas. En cambio, en la vida real, intentar reconocer a un sospechoso en base a su apariencia física abre la posibilidad de perseguir a personas inocentes. La nueva versión del juego busca crear repercusiones en la vida real. En lugar de ser solo jugadores neutrales, los participantes de Guess who did the Crime? asumen el rol de denunciantes. Esta pieza replantea la mecánica del juego a través de una problemática practica policial: el retrato hablado.